Webinars voor mantelzorgers: verbinden en verdiepen!

webinar-latop

Toen door corona een einde kwam aan fysieke bijeenkomsten, ontstonden bij Katja Kley en haar collega’s het idee om webinars te organiseren. Die moesten tegemoetkomen aan de behoefte van mantelzorgers aan verdieping en uitwisseling en konden als vervanging dienen van bijeenkomsten die ze normaal als steunpunt organiseren. Dat zorgde wel voor wat uitdagingen. Want hoe bereik je de mensen die hier mogelijk bij willen zijn? Wat heb je ervoor nodig en hoe regel je een afwisselend en leuk programma?

Laptops met internet

Allereerst de faciliteiten. Katja: ‘Dat was nog wel een onderneming, want alle apparatuur om online webinars te houden was inmiddels uitverkocht. Maar uiteindelijk hebben we een vlogkit aangeschaft, waarmee je met een goede telefoon prima filmpjes kan opnemen.’ Ook de faciliteiten van mantelzorgers was een aandachtspunt. ‘Vanuit een subsidie hebben we ook een aantal laptops met internetabonnement aangeschaft om gedurende de coronaperiode aan cliënten uit te lenen. De webinars verlopen via Teams. Deelnemers krijgen daarvoor een link toegestuurd. Via Teams kunnen we ook makkelijk ons scherm delen en presentaties en filmpjes laten zien.’

De thema’s

En dan het programma. Er moesten thema’s worden gezocht en sprekers gevonden. Daarbij had Katja als uitgangspunt dat de webinars moesten verbinden en verdiepen. ‘Er moesten mogelijkheden zijn voor mantelzorgers om ervaringen uit te wisselen en om meer over een bepaald thema te horen.’ Ze nam voor het eerste webinar contact op met Margot Emmen van ‘het Huis van Morgen’, een initiatief dat innovatieve oplossingen stimuleert die bijdragen aan langer thuis blijven wonen. ‘We werken met hen samen in het kader van het programma In voor mantelzorg-thuis. Zij kan heel levendig vertellen en heeft veel om te laten zien. Over mogelijke hulpmiddelen die het leven van een mantelzorger kunnen vergemakkelijken bijvoorbeeld. Zij zijn gesubsidieerd door een aantal gemeenten hier in de buurt om te laten zien wat er allemaal is, voor mantelzorgers, professionals en cliënten. Je kan daar ook gaan kijken wat er allemaal kan. Het was interessant om haar visie te horen.’

Een ander thema waaraan aandacht werd besteed, was GGZ-problematiek en een methode om hiermee om te gaan. Katja: ‘Hierbij lieten we een ervaringsdeskundige, Jessica Slijper, met zorgachtergrond haar verhaal doen. Zij heeft zelf een methodiek ontwikkeld om hier mee om te gaan. Wij hebben gekozen voor dat thema, omdat dit in deze tijd heel zwaar kan zijn. In het derde webinar stond niet aangeboren hersenletsel centraal. ‘Marion den Boer heeft het boekje geschreven ‘Begrijp je me nu een beetje?’ Zij heeft een man met NAH en ze wil met dit boekje compassie vragen. Zij heeft door foto’s van haar leven haar verhaal verteld. Heel indrukwekkend om dat zo te zien. Er was een NAH-verpleegkundige bij om vragen aan te stellen.’Inmiddels staat webinar vier op de planning. Katja: ‘We werken nu aan een webinar over het medisch centrum, waarin we allemaal filmpjes achter elkaar gaan monteren. Wij zijn heel creatief, werken niet met een schema. We kijken steeds wat actueel is. We willen flexibel blijven en gaan dus niet strak vooruitplannen.’

Ook voor professionals

Het steunpunt wil het niet alleen bij webinars voor cliënten houden. ‘Cliënt- en mantelzorgondersteuning is bijvoorbeeld een thema, waarvan ook een professional moet weten dat het er is’, legt Katja uit. ‘Daarom gaan we ook specifiek voor professionals webinars maken. Daar is echt een behoefte aan. Al zijn professionals ook welkom bij de reguliere webinars natuurlijk.’

En hoe krijg je mensen naar een webinar? Goede promotie doet volgens Katja wonderen. Zo heeft ze flyers gemaakt die bij de nieuwsbrief werden gevoegd. ‘Ook stuurden we gerichte e-mails aan mensen voor wie het onderwerp interessant kon zijn. We merkten dat daar heel goed op werd gereageerd. In Bergen op Zoom hebben we Zuid-West TV. Daar maken wij reclame. Ook professionals laten wij weten dat wij heel specifiek het over een bepaald onderwerp gaan hebben. Per keer doen gemiddeld zo’n 30 bezoekers mee per webinar. Dat vinden we een mooi aantal. Mensen die niet kunnen komen, kunnen de webinars terugkijken via de website van ons steunpunt mantelzorgondersteuning. We gaan nog onderzoeken hoe mantelzorgers de webinars hebben gewaardeerd, maar in de wandelgangen zijn de reacties heel positief. Het is een mooie aanvulling op onze activiteiten.’

De webinars zijn terug te kijken op de site van het steunpunt.

Tips

Zelf ook webinar organiseren? Katja heeft deze gouden tips:

  • ‘Ga vooral gewoon beginnen. Maak het niet te groot en stap over je eigen angst heen. Ook al heb je maar vijf mensen om mee te werken. Je leert in de praktijk. Ga niet proberen iets perfects weg te zetten en begin klein. Je merkt vanzelf wat aanslaat. Wees ook brutaal, bel een organisatie en vraag hoe ze dingen doen. Drempels vallen vaak weg als je er gewoon open naar vraagt.’
  • ‘Wees vooraf duidelijk over de ‘gedragsregels’. Breng bijvoorbeeld met tekst al bij de start in beeld dat mensen hun microfoon en camera uit moeten zetten.’
  • ‘We hebben bij de webinars ook de mentimeter gebruikt. In de chat kan je ook vragen stellen, maar dat durven mensen vaak niet te doen. Het is hier ons-kent-ons, dus mentimeter is een mooi anoniem instrument. We moeten ons wel blijven realiseren dat het voor cliënten een hele schroom kan zijn om voor de camera over je problemen te vertellen.’
Deel dit artikel
In voor mantelzorg © 2021. Alle rechten voorbehouden