‘De belangrijkste vraag is nu: Wat heb je nodig?’

Boodschappen-covid19-socialdistancing-deur

Er ontstaan op dit moment heel veel mooie initiatieven van burgers die een steentje willen bijdragen tijdens deze coronacrisis. Tegelijkertijd is het niet altijd even makkelijk om vragen van mantelzorgers of kwetsbare ouderen boven tafel te halen en deze te matchen aan de juiste persoon.

Vrijwilligerscentrale Galant in ’s-Hertogenbosch nam in deze gemeente de regie om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Saskia Hordijk, adviseur vrijwilligerswerk bij de vrijwilligerscentrale vertelt hoe ze dat doen. ‘Nieuwe vrijwilligers koppel ik aan de buurt- of wijkwerker.’

Galant Vrijwilligersnetwerk is de vrijwilligerscentrale in ’s-Hertogenbosch en is opgericht in 2003 als steunpunt voor het vrijwilligerswerk in de gemeente. In deze gemeente zijn ruim 40.000 vrijwilligers actief. Zij zijn bij 1500 organisaties betrokken. Galant Vrijwilligersnetwerk ondersteunt deze organisaties. Onder andere door een vacaturebank, informatie en advies en het geven van trainingen via VrijwilligersAcademie073.

Hoe gaan jullie om met de coronacrisis?

‘We zagen steeds meer initiatieven ontstaan voor coronahulp en vonden het belangrijk dat hier overzicht in bleef. Ik werk nauw samen met de gemeente en dacht gelijk: “hier moeten we iets mee doen.” De gemeente dacht daar precies hetzelfde over en heeft ons gevraagd om de regie te nemen in het matchen van vraag en aanbod. Dit is ook waar onze expertise ligt.

We zijn gelijk heel veel lijntjes gaan leggen en hebben ons bestaande netwerk benut. We hebben in een korte tijd de initiatieven verzameld en een duidelijk overzicht gemaakt per wijk. De wijkwerkers hebben dit overzicht van ons gekregen en gaan dit nu samen met de woningbouwcoöperaties ophangen in flats. Niet iedereen is online bereikbaar en op deze manier bereiken we ook kwetsbare bewoners.

We merken ook dat de thuishulp heel blij is met dit overzicht. Er wordt veel van mantelzorgers gevraagd in deze tijd. Met dit overzicht kan de thuishulp samen met de cliënt en mantelzorgers kijken welke initiatieven hen kunnen helpen. Bijvoorbeeld de boodschappenhulp als de mantelzorger op afstand woont.’

Steeds meer burgers willen graag een steentje bijdragen, hoe gaan jullie hier mee aan de slag?

‘We krijgen inderdaad steeds meer mensen die aangeven graag vrijwilligerswerk te willen doen. Bijvoorbeeld een stewardess of iemand met een eigen bedrijf die nu weinig werk hebben. Zij hebben veel energie om aan de slag te gaan, dat vraagt wat anders van ons dan wanneer het gaat om vrijwilligers die structureel willen helpen. Daar moeten wij dus ook snel op schakelen. Ik verwijs hen niet door naar een organisatie, maar naar de wijk waar zij zelf wonen. Ik koppel hen aan de buurt- of wijkwerker of aan een specifieke activiteit in hun buurt. Op deze manier leren ze hun eigen buren kennen, en dit draagt ook weer bij aan burgerparticipatie.’

Wat doen jullie voor mantelzorgers?

‘We merken dat veel mensen én dus ook mantelzorgers vraagverlegen zijn. Ik verwacht dat mijn collega’s van Mantelzorg Farent komende tijd meer vragen gaan krijgen van mantelzorgers. Om hen hierbij te helpen, heeft een heel mooi initiatief in ’s-Hertogenbosch ons benaderd om samen te werken. ‘Dank voor de zorg’ is bedoeld voor personeel dat in de zorg werkt. De koks van horecagelegenheden maken maaltijden voor het zorgpersoneel. Dit is uitgebreid voor mantelzorgers. Wij hebben op onze beurt weer twee vrijwilligers die zich hadden aangeboden, gekoppeld aan het project. Die helpen nu, vier keer per week met het uitdelen van de maaltijden. Gisteren zijn de eerste 200 maaltijden voor mantelzorgers uitgedeeld. We hebben daar een briefje bij gedaan met de vraag: heb je hulp nodig?

Op dit briefje wordt doorverwezen naar organisaties waar zij terechtkunnen. Bijvoorbeeld ‘Kijk op Koo’. Dit is het informatie en adviespunt in ‘s-Hertogenbosch. We zien nu dat mensen boodschappen nog graag zelf doen. Dat is het enige ‘uitje’ dat mensen nog hebben. Heel fijn vinden mensen het als ze nu bijvoorbeeld wekelijks of twee keer per week gebeld worden.’

Gaan we deze vrijwilligers in de toekomst nog terugzien?

‘Ja, dat denk ik wel, deze vrijwilligers zijn goud waard. Het vraagt wel iets van de vrijwilligersorganisaties. De vrijwilligers die zich nu aanbieden gaan over een tijdje weer aan het werk en hebben dan minder tijd om structureel vrijwilligerswerk te doen. Het is belangrijk om het lijntje warm te houden. Dit adviseren wij onze organisaties ook. Je kunt die doen door een nieuwsbrief, een kaartje of 1x per jaar een picknick. Daardoor kun je deze vrijwilligers in de toekomst nog eens vragen en komen ze helpen. Een enkele keer extra handjes kan voor een organisatie al een heel groot verschil maken.’

Welke tip wil jij nog meegeven?

‘Mijn tip is: kijk over schuttingen heen. Zorg goed voor de mensen om jou heen. Of dit nu gaat om de vrijwilligers bij jouw organisatie, je buren of mantelzorgers, dat maakt niet uit. Het kan heel klein zijn. De belangrijkste vraag is: hoe gaat het nu echt met je en wat heb je echt nodig?’

Handige links

Deel dit artikel
In voor mantelzorg © 2020. Alle rechten voorbehouden